Ezen a weboldalon sütiket (cookie) használunk annak érdekében, hogy javíthassuk a felhasználói élményt és jobb szolgáltatást nyújthassunk.
Menü

Fenntartható divat: Hogyan Kapcsolódik a divat a Nőnaphoz?

Olvasási idő: 8 perc
2023. 03. 07. 10:44:27
Fenntartható divat: Hogyan Kapcsolódik a divat a Nőnaphoz?
A nemzetközi nőnapot március 8-án ünnepeljük és eredetileg a nők egyenjogúságért és jogaiért való küzdelemmel kapcsolatos ünnep volt. Nőnapon a nők tiszteletére különböző eseményeket és rendezvényeket tartanak, amelyek célja, hogy felhívják a figyelmet a nők sérülékenységére és a társadalomban esetlegesen uralkodó egyenlőtlenségekre. De mikor és hogyan kezdtük el ünnepelni március 8-át? És mi köze van ennek a divatiparhoz? Tovább olvasom

 

Írta: Kiss Anita

 

A nőnapot az ENSZ 1977-ben ismerte el hivatalos ünnepnek. A nemzetközi nőnap hivatalos színeit pedig 1908-ban fogadta el a Női szociális és politikai egyesülés, a Women's Social and Political Union (WSPU), az Egyesült Királyságban.

A mozgalomhoz a lila, a fehér és a zöld színek kapcsolódnak. A lila az igazságosságot és a méltóságot jelképezi. A fehér a tisztaságot szimbolizálja, a zöld pedig a reményt.

A nőnap története és jelentősége

A Nemzetközi Nőnap eredete 1908. március 8-ra vezethető vissza, amikor 15 000 női ruhaipari munkás vonult végig New York utcáin. A nők, akik túlnyomórészt bevándorlók voltak, az elviselhetetlen munkakörülmények ellen tiltakoztak, beleértve a veszélyes munkakörnyezetet, a 60 órás munkahetet és az egyre jobban elterjedő gyermekmunkát. Sajnos, tiltakozásuk kevés reformot hozott.

Három évvel később, 1911-ben leégett egy ruhagyár Manhattan alsó részén, amely 146 nő halálát okozta. Linket rátenni: https://tinkmara.com/category/tortenelem/1911-es-triangle-shirtwaist-ruhagyartuz/A fiatal nők, főként zsidó és olasz bevándorlók, varrónőként dolgoztak heti legfeljebb 3 dollárért az üzemben. Nem tudtak kimenekülni az égő épületből, mert a lépcsőházak és a kijáratok ajtajai zárva voltak. Ez akkoriban általános gyakorlat volt, így vették elejét annak, hogy a dolgozók engedély nélkül munkaszünetet tartsanak, elhagyják az épületet vagy ellopjanak valamit  Ezt a szörnyű tűzesetet máig az amerikai történelem egyik legsúlyosabb munkahelyi tragédiájaként emlegetik. Ez a végzetes tragédia katalizátorként hatott az amerikai ruhaiparban bekövetkezett változásokra, de sajnos, továbbra is sok nő dolgozott hasonló körülmények között szerte a világban.

 

Manhattan tűzvész 1911

Forrás:https://www.insidernj.com

 

2013. április 24-én a világ döbbenten fogadta a sokkoló hírt, hogy Bangladesben összeomlott a Rana Plaza ruhagyár, amely 1134 ember halálát okozta. A dolgozók könyörögtek a vezetőknek, hogy ne kelljen nekik újra az omladozó nyolcemeletes épületbe bemenniük, de a vezetők nem hallgattak rájuk. Azon a napon, a munka megkezdését követően, reggel 9 óra körül, több, mint 2000 – többségében napi egy dollárnál is kevesebb bérért dolgozó – ember tartózkodott az épületben, amikor az épület omladozni kezdett és kevesebb, mint 90 másodperc alatt összedőlt. A szakszervezetek "ipari tömeggyilkosságnak" nevezték a tragédiát.

A végzetes baleset óta történt néhány pozitív változás a ruhaipari dolgozók biztonságának javítása érdekében. Azonban még mindig hosszú út áll előttünk annak a több millió nőnek és sok esetben sajnos kiskorú lánynak a védelmében, akik világszerte a ruháinkat készítik.

Hayat Rachi ezt írja: "Nem használhatjuk ki a nőket az egyik országban azért, hogy egy másik országban megerősítsük őket".

Sajnálatos módon, a ruháinkat készítő emberek túlnyomó többsége még ma is alacsony bérért, rossz munkakörülmények között dolgozik, kizsákmányolják őket, és nem kapnak tisztességes bért a munkájukért.

Ugye mostmár neked is világos, hogy a divatipar ezer szállal kötődik a nőnaphoz!

Csak végy ki egy ruhadarabot a szekrényedből és szinte biztos lehetsz benne, hogy azt egy nő készítette, hiszen a ruhaiparban dolgozók 80%-a nő.

A divatiparnak, mint a világ egyik legnagyobb munkaadójának fontos szerepe van abban, hogy a nők egyenlő esélyekhez és tisztességes bánásmódhoz juthassanak a munkahelyen.

▶ A divatipar történelmileg fenntartotta a nőkre vonatkozó káros sztereotípiákat és irreális szépségnormákat. A nőnap lehetőséget nyújt arra, hogy megkérdőjelezzük ezeket a normákat és előmozdítsuk a testpozítivitást a divatszakmában.

▶ A divatipar nagyban hozzájárul a környezetszennyezéshez és az erőforrások kimerüléséhez. A nőnap emlékeztetőül szolgálhat a fenntarthatóság fontosságára, és arra ösztönözheti a divatipart, hogy környezetbarátabb gyakorlatot folytasson.

Támogassuk a fenntartható divatot, legyünk tudatosabbak!

A fenntartható divat koncepciója több tényezőre épül:

Anyaghasználat: a fenntartható divat azon alapul, hogy a divatipari termékekhez olyan anyagokat használjanak, amelyek környezetbarátak és fenntarthatóak. Ilyen anyagok lehetnek például a bio-alapanyagok, mint a szerves pamut, a len, a kender, a gyapjú és a bambusz, vagy az újrahasznosított anyagok, mint például a PET-palackokból készült poliészter.

Gyártás: a fenntartható divat felméri a környezetvédelmi kockázatokat és igyekszik csökkenteni a szennyezést, valamint az energia- és vízfelhasználást. A gyártási folyamatokat fenntarthatóbbá kell tenni a kevesebb hulladéktermelés, az energiahatékonyság és a környezetbarát technológiák alkalmazásával.

Életciklus: a fenntartható divat az egész életciklusra összpontosít, amely magában foglalja a termékek tervezését, gyártását, használatát és végül az újrahasznosítást. A fenntartható divat a minőségi termékek előállítására helyezi a hangsúlyt, amelyek hosszú élettartamúak és könnyen újrahasznosíthatóak vagy újra használhatóak.

Társadalmi és etikai kérdések: a fenntartható divat fontosnak tartja a társadalmi és etikai kérdéseket, mint például a munkakörülményeket, a béreket és az emberi jogokat. A fenntartható divat azon dolgozik, hogy javítsa a munkavégzés körülményeit, biztosítsa a tisztességes béreket, a fair trade gyakorlatokat, valamint támogassa a helyi gazdaságokat.

Fenntartható módon működni nem könnyű feladat. Azonban egyre több divatmárka, tervező és vásárló ismeri fel a hagyományos divatipar problémáit (környezetszennyezés, gyermekmunka, pazarlás) és igyekszik csökkenteni a negatív hatásokat.

A fenntartható divat egyik kulcsfontosságú eleme a minőség. A jó minőségű ruhákat nem kell olyan gyakran cserélni, hosszabb élettartammal rendelkeznek, ami csökkenti a felesleges termelést és a hulladékot. Emellett a fenntartható divat előnyben részesíti az újrahasznosított anyagokat és a természetes alapanyagokat, mint például a bio-pamutot vagy a bambuszt.

A fenntartható divat kifejezés még viszonylag új, de az alapelvei már több évtizede jelen vannak a divatiparban.

Az alábbiakban felsorolok néhány fontosabb eseményt és évszámot a fenntartható divat történetéből:

 

1960-as évek: az amerikai "hippi" mozgalom megjelenése hozzájárul a természetes anyagok és az újrahasznosítás elterjedéséhez a divatban.

1970-es évek: a környezettudatosság és az ökológiai fenntarthatóság témái erősebben jelennek meg a társadalomban és a divatban is.

1980-as évek: a fair trade mozgalom kezdete, amely az átlátható és tisztességes kereskedelemre összpontosít és támogatja a fejlődő országokban élő termelőket és munkavállalókat.

1990-es évek: a fenntartható divat fogalmának elterjedése, és a fenntartható divatra való tudatosabb fókuszálás a divatiparban.

2000-es évek: az etikus és fenntartható divat iránti igény növekedése a fogyasztók körében, valamint az ezzel kapcsolatos információk elérhetőségének és terjesztésének javulása az interneten keresztül.

2010-es évek: az újrahasznosítás és a fenntartható anyagok iránti igény növekedése, valamint a nagy divatmárkák és cégek egyre inkább elkötelezik magukat a fenntarthatóság és az etikusság iránt.

2020-as évek: a fenntartható divat további előretörése és terjedése, valamint a digitális technológiák és innovációk felhasználása a fenntartható divat területén.

 

A fenntartható divat számos kihívással is szembesül, íme néhány ezek közül:

 

Alapanyagok és ellátási láncok nyomon követése: az anyagok előállítása, a gyártási folyamat és az ellátási lánc minden egyes szakasza jelentős környezeti hatással jár. A fenntartható divat célja, hogy csökkentse ezeket a hatásokat, de ennek ellenőrzése a szövevényes beszállítói hálózat miatt gyakran komoly nehézségekkel jár.

Fenntartható anyagok kutatása és fejlesztése: a fenntartható divatnak olyan anyagokat kell használnia, amelyeket környezetbarát módon állítanak elő. Az ilyen anyagok kutatása és fejlesztése hosszú időt vehet igénybe és magasabb költségekkel járhat.

Eladási árak: a fenntartható termék előállítása gyakran magasabb költségeket jelent a gyártóknak, ami jelentősen megdrágíthatja a termékek végfelhasználói árát is. Az árak alacsonyan tartása nagy kihívás úgy, hogy közben az előállítás is fenntartható maradjon.

Fogyasztói tudatosság: az embereknek meg kell érteniük a fenntartható divat jelentőségét, és hogy ez milyen hatással van a környezetre és a társadalomra. A fogyasztói tudatosság hiánya megnehezíti a fenntartható divat előmozdítását és elfogadását.

Ezen a napon ünnepeljük hát azokat a márkákat, amelyek az etikus gyakorlatok védelmezői és az embereket a profit elé helyezik.

 

enlightenedTudtad? Az Everlane divatmárka egyik kezdeményezése, a fenntartható divat egyik jó példája. Az "Everlane ReNew" nevű programjukban olyan ruhákat kínálnak, amelyek 100%-ban újrahasznosított anyagokból készültek. A program keretében a cég megvásárolja az újrahasznosított műanyag palackokat, majd ezekből készíti el a ruhákat. Az Everlane célja, hogy 2021-re 100%-ban újrahasznosított anyagokból állítsa elő a ReNew termékeket. Az Everlane emellett arra is ösztönzi a vásárlóit, hogy hosszú távon gondolkodjanak a ruháik megvásárlásakor. Ezzel a fajta tudatos vásárlással a vásárlók csökkenthetik a felesleges ruhák mennyiségét, és hosszú távon pénzt is takaríthatnak meg. 

 

Miért válasz fenntartható módon készült terméket, ruhát vagy kiegészítőt?

 

▶ A fenntartható módon előállított ruhadarabok és termékek környezetbarát anyagokból készülnek, amelyek kisebb mértékben terhelik a környezetet.

▶ A fenntartható módon készül termékek és ruhadarabok sokkal tartósabbak, strapabíróbbak és jobb minőségűek, ami hosszú távon gazdaságosabb megoldás lehet, hiszen nem kell olyan gyakran cserélni őket.

▶ A fenntartható termékek előállításában résztvevő cégek gyakran jobb munkakörülményeket és béreket biztosítanak a munkavállalóknak, valamint az állatok jólétére is odafigyelnek.

▶ A fenntartható divat előállítása során használt anyagok, textilek kevésbé toxikusak.

▶ A fenntartható divat tervezői és gyártói gyakran innovatív módon gondolkodnak, ami új és izgalmas designokhoz vezethet. Ekképpen, a fenntartható módon készült ruhadarab választása lehet egyfajta stíluskifejezés is.

 

A "Who Made My Clothes?" (Ki készítette a ruháimat?) mozgalom 2013-ban indult az angliai Brighton-ban és a Fashion Revolution nevű nonprofit szervezet kezdeményezte. A mozgalom azóta világszerte elterjedt, és a divatipar átláthatóságát és felelősségvállalását hivatott előmozdítani.

A mozgalom fő célja, hogy felhívja a figyelmet a divatipar munkaerő-piaci problémáira és a termelési folyamatok átláthatatlanságára, amelyek gyakran káros hatással vannak a munkások életkörülményeire és az ökoszisztémára is. A mozgalom arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy tudatosabban válasszanak, kérdezzenek rá az általuk vásárolt ruhák eredetére, és követeljék a divatmárkáktól az átláthatóságot és a fenntarthatóbb gyártási folyamatokat.

A "Who Made My Clothes?" mozgalommal szemben azonban felmerülnek ellenérvek is. Egyesek szerint a mozgalom túlzottan egyszerűsíti a divatipar problémáit, és nem tudja megoldani a problémák gyökerét. Mások úgy vélik, hogy a fogyasztói tudatosság növelése csak részleges megoldást nyújt, és hogy a divatiparnak átfogóbb változásokra van szüksége (például jobb munkakörülmények biztosítása, fenntarthatóbb anyagok felhasználása, hulladékcsökkentés stb.). Mindezek ellenére vitathatatlan, hogy a mozgalom fontos szerepet játszik abban, hogy felhívja a figyelmet a divatipar bizonyos problémáira és elősegítse a változást.

 

Who made my clothes mozgalom

 

Hogyan lehetsz tudatos fogyasztó?

 

Támogasd az etikus, fenntartható divatcégeket és az olyan márkákat, amelyek elismerik az ellátási láncukban dolgozók értékét!

Támogasd az etikus munkaügyi gyakorlatot folytató kis, helyi divatipari vállalkozásokat! A kisebb, helyi márkák gyakran jobban kapcsolódnak a társadalmi környezetükhöz, és átláthatóbbak a munkaügyi gyakorlatok tekintetében.

Légy divataktivista! Mindannyiunknak megvan a hatalmunk, hogy hangunkat, platformjainkat és befolyási körünket felhasználva felelősségre vonjuk a divatmárkákat. A divataktivizmus lehetővé teszi, hogy egy nagyobb kollektív mozgalom részévé válj a változás érdekében. Egy petíció aláírása, egy márkának küldött e-mail, a közösségi médiában a #WhoMadeMyClothes (Ki készítette a ruháimat) feliratú bejegyzés, vagy egy érdekvédelmi csoportban való részvétel néhány egyszerű módja annak, hogy divataktivistává válj.

Támogasd és kövesd a változásokat elérő szervezetek és emberek munkáját! Van néhány remek szervezet, amelyek egy igazságosabb iparágért dolgoznak. Munkájuk támogatása és felerősítése nagyszerű módja annak, hogy a valódi változásért szálljunk síkra. Néhány példa: Fashion Revolution, Remake, Awaj Foundation, Clean Clothes Campaign, Labour Behind the Label, Fair Wear Foundation.

 

Nőnapi ajándék ötletek a fenntartható divat jegyében

 

Nőnapi ajándék

Nőnapi ajándék valódi bőr clutch

Nőnapi ajándék bőr pénztárca

 

ÖSSZEFOGLALÁS

Minden évben március 8-án ünnepli a világ a nemzetközi nőnapot.

Ez a nap egy jó alkalom arra, hogy felhívjuk a figyelmet a nőkre és az őket érintő problémákra, valamint megköszönjük az áldozatos munkájukat és odaadásukat.

Az ünneplés során azonban gondoljunk a környezetünkre és a fenntarthatóságra is!

A divatipar:

▶ kulcsszerepet játszik az egyenlő esélyek és a tisztességes bánásmód biztosítása érdekében,

▶ hosszú ideje ápolja a káros női sztereotípiákat és irreális szépségnormákat, ezért a nőnap lehetőséget teremt a testpozitivitás előmozdítására a divatszakmában,

▶ felelős azért, hogy csökkentse a környezetszennyezést és kímélje a természeti erőforrásokat. A nőnap lehetőséget nyújt arra, hogy felhívja a figyelmet a fenntarthatóság fontosságára, és arra ösztönözze a divatipart, hogy a ruhatermékek előállítása során környezetbarátabb módon járjon el.

Mi, vásárlók is sokat tehetünk a változások előmozdítása érdekében, hiszen mi döntjük el, hogy hol vásárolunk, mit vásárolunk, és mi vagyunk azok, akik a fenntarthatóbb divatvilág kialakításában is szerepet játszunk.

Jelenlegi ruhavásárlási szokásaink fenntarthatatlan ütemben merítik ki az erőforrásokat, növelik a karbonlábnyomunkat, és riasztó mértékben hozzájárulnak a vízszennyezéshez és az erdőirtáshoz.

A fenntartható divat ezzel szemben olyan lehetőségeket kínál, amelyekkel a vásárlók tudatosabban és felelősebben vásárolhatnak, és így hozzájárulhatnak a fenntarthatóbb jövő megteremtéséhez.

Hogyan kell nőnapot köszönteni? https://hogyankell.hu/N%C5%91napot_k%C3%B6sz%C3%B6nteni

Nőnapi versek, szép nőnapi köszöntőkhttps://sulihalo.hu/pedagogus/alkalmi-versek/3063-nonapi-versek-koszontok/

Még több divatról szóló cikk az Értékmarketen:

Tartalomhoz tartozó címkék: Divat Fenntarthatóság

Keresés