Ezen a weboldalon sütiket (cookie) használunk annak érdekében, hogy javíthassuk a felhasználói élményt és jobb szolgáltatást nyújthassunk.
Menü

Mit sportoljon a gyerek 12 évesen? – Sportok 12 éveseknek

Olvasási idő: 6 perc
2023. 08. 08. 12:11:28
Mit sportoljon a gyerek 12 évesen? – Sportok 12 éveseknek
Amikor a gyermekünk belép a kiskamaszkorba, megkezdődik az ideális időszak a komplexebb sportágak kipróbálására. 12 éves kor felett a gyermekek már felkészültebbek a gyors döntéshozatalra, a stratégiaalkotásra és a csapatmunkára. Ha gyermeked érdeklődő és nyitott a sport iránt, ez a kor kiválóan alkalmas arra, hogy kipróbálja a komolyabb csapatsportokat. 

 

Írta: Kiss Anita - Winnersport

 

Thomas Jefferson híres kijelentése szerint minden korosztálynak legalább napi két órát kellene testmozgásra szánnia, mivel "az erős test erősíti az elmét". Ez még inkább igaz, ha a gyerekekről van szó, a rendszeres sport ugyanis nemcsak a testet tartja jó erőben, hanem az elme fejlődését is segíti.

A sportolásnak – legyen szó akár egyéni-, akár csapatsportról – számos előnye van, és a fiatalkorban elkezdett sportolás jótékony hatásai még idősebb korunkban is hasznunkra válnak.

 

A sport élettani hatásai:

 

˃ Azok a gyerekek akik sportolnak, felnőtt korukban is kevésbé lesznek hajlamosak az elhízásra.

˃ Kisebb valószínűséggel fognak dohányozni vagy drogozni.

˃ Alacsonyabb lesz náluk a szívbetegségek, a stroke, a rák és a cukorbetegség kockázata.

˃ Mivel egészségesebbek maradnak, felnőtt korukban kevésbé terhelik meg a TB kasszát.

˃ Azok a gyerekek, akik sportolnak, akár 40 százalékkal magasabb pontszámokat érhetnek el az iskolai teszteken vagy a felvételi során.

˃ Jobban teljesítenek majd a munkahelyükön is.

 

A gyerekek és a sport

 

A gyermek világgal való kapcsolatának egyik fő formája az érintés és a szabad játék. A gyerekek kézbe veszik a dolgokat, és a kezükkel vizsgálják meg őket. Az olyan dolgok, mint a csapatmunka, a barátság és az önfeledt kikapcsolódás öröme mind ezekből az egyszerű tevékenységekből ered, és olyan idegi kapcsolatokat alakít ki, amelyek nagyban hozzájárulnak a gyermek érzelmi és szellemi fejlődéséhez.

Ahogy a gyerekek kamaszodnak, a csapatsportok sokkal inkább előtérbe kerülnek az életükben, mivel az iskolában is egyre több csapatsporttal találkoznak majd. Míg egyes gyerekek természetes módon vonzódnak a különböző sportokhoz, mások nem mutatnak túl nagy érdeklődést irántuk. Egyes tinédzserek pedig teljesen elfordulhatnak a sporttól, ami sok szülő számára, akik azt szeretnék, hogy gyermekük ne lustuljon el és sportoljon valamit, aggasztó lehet.

 

enlightenedTudtad?

Az antropometria egy nemzetközi szabványokon alapuló testösszetétel vizsgálat. Az antropometriai adatok különböző célokra használhatók, többek között az intenzív növekedési időszak és a biológiai fejlettség, valamint a testzsírszázalék és a várható testmagasság meghatározására.

A vizsgálat során különböző paramétereket mérnek, például a testmagasságot, testtömeget, kerületeket, csontszélességet, csonthosszt, a bőrredők vastagságát a vizsgálat céljától függően. Az adatokat speciális számítási módszerekkel dolgozzák fel, így meghatározható, hogy egy gyermeknek a várható testmagassága alapján, milyen sporttevékenység javasolt. A vizsgálat figyelembe veszi a biológiai fejlődés alkatmódosulási fordulópontjait, vagyis azt, hogy a gyermek milyen fejlődési szakaszban van, és az adott szakaszra milyen testösszetételi mutatók jellemzőek.

 

Antropometria vizsgálat - Sport

 

Ezt a vizsgálatot akkor javasolják, ha a gyermek szeretné tudni, hogy milyen sporttevékenységet érdemes választania (vagy a szülő szeretné megtudni, hogy gyermekének milyen sporttevékenység ajánlott), vagy hogy az antropometriai mutatók alapján, alkalmas-e a már általa kiválasztott sporttevékenységre. A vizsgálat fájdalommentes és jól reprodukálható, így könnyen követhető a gyermek fejlődése.

 

Mit sportoljon a gyerek 12 évesen? - Sportok listája gyerekeknek

 

Nézzük meg, melyek azok a csapat- és egyéni sportok, amelyek kifejezetten ajánlottak ebben az életkorban:

 

I. Labdarúgás

A labdarúgás kiváló választás a 12 évesnél idősebb gyerekek számára. Fejleszti az egyensúlyt, a koordinációt és az állóképességet. Emellett segíti a gyors döntéshozatalt és a csapatmunkát. A Journal of Sports Sciences tanulmánya szerint a labdarúgás jelentős hatással van a gyermekek fizikai, szociális és mentális fejlődésére. 

II. Kosárlabda

A kosárlabda szintén kitűnő választás a 12 évesnél idősebb gyerekek számára. Fejleszti az erőt, a koordinációt és az állóképességet. Egy kutatás kimutatta, hogy a kosárlabda segíti a reflexek fejlődését és javítja az agyi kognitív képességeket.

III. Jégkorong 

Bár a jégkorong intenzív és technikás sport, a 12 évesnél idősebb gyerekek számára is ajánlott. A sportág fejleszti az erőt, az állóképességet és a koordinációt. A European Journal of Sport Science című tanulmány szerint a rendszeres jégkorongozás pozitív hatással van a gyermekek kardiovaszkuláris egészségére és izomzatára.

IV. Röplabda 

A röplabda szintén ideális választás a 12 évesnél idősebb gyerekek számára. Ez a sport fejleszti az erőt, a koordinációt és a reflexeket. Egy kutatás szerint a röplabda javítja a gyermekek fizikai kondícióját és szociális készségeit. 

V. Úszás 

Az úszás egy olyan sport, amelyet ha egyszer megtanulunk, soha nem felejtünk el. Nagyszerű a tériszony és a víztől való félelem leküzdésére, és fejleszti a gyermek képességeit.

Az úszás javítja a tüdő teljesítményét, és a különböző úszásstílusok gyakorlásával fejleszti az izomerőt is. Az úszás javítja a helytelen testtartást, fejleszti az állóképességet.

Fontos, hogy ne ragadjunk le egyetlen úszásnemnél sem.

VI. Atlétika 

Az atlétika nem csapatsport, nélkülözi a játékosságot, ám rendkívül jól erősíti az egyéni küzdeni akarást. 10-14 éves kortól ajánlott elkezdeni.

VII. Kajak-kenu 

A kajak-kenu amellett, hogy erősít, és kitartásra nevel, nagy előnye, hogy a gyerekek sok időt tölthetnek így a szabadban. Jótékony hatással bír a szívműködésre és a vérkeringésre. 10-12 éves kortól ajánlott.

 

A tinédzserkori növekedés hatásai:

 

Fontos megjegyezni, hogy a pubertáskori növekedési hullám alatt átmenetileg csökkenhet gyerekek egyensúlyozási képessége. Ezért a fenti sportágak esetében különös figyelmet kell fordítani a megfelelő edzési technikákra és a sérülések megelőzésére.

 

A túledzés veszélyei:

 

Az ilyen korú gyermekek esetében kiemelkedően fontos a túledzés elkerülése. A gyermek egészségére és teljesítményére nézve a túlzásba vitt edzés jelenti a legnagyobb veszélyt. Ezért fontos, hogy a szülők és edzők figyeljenek ezekre a jelekre, és biztosítsák a megfelelő pihenést és regenerációt az ifjú sportolók számára.

Íme néhány tünet, amelyre érdemes odafigyelni, és amelyek a túledzettségre utalhatnak (Forrás: Brenner & American Academy of Pediatrics Council on Sports Medicine and Fitness; Matos & Winsley, 2007):

˃A normálisnál nagyobb mértékű fáradtság

˃Csökkent érdeklődés az edzés/sport iránt

˃Csökkenő összpontosítás

˃Fokozott ingerlékenység, szomorúság, depresszió

˃Csökkenő önbizalom

 

Nem akar sportolni a gyerek! Hogyan lehet a gyerekeket rávenni arra, hogy sportoljanak?

 

Annak érdekében, hogy gyermeked természetes módon építse be a testmozgást az életébe, neked is nagy felelőséged van:

▶Legyen természetes, hogy a család minden nap mozog vagy sportol valamit együtt.

A fizikai aktivitás lehet egy közös séta, gyaloglás az iskolába vagy az iskolából haza (ha lehetséges), vagy akár közös sportolás is (például tenisz, tollaslabda, foci).

▶Vidd el a gyermekedet sporteseményekre, és ha kedvet érez egy adott sportág iránt, bátorítsd, hogy kezdje el az adott sportot.

 

 

▶Vásárolj neki sportolásra ösztönző felszereléseket - például kerékpárt, rollert.

▶Látogassatok el olyan helyekre, ahol lehetőség van sportolni, ez lehet a közeli park, focipálya, uszoda, közösségi központ vagy hasonló.

▶Mutass érdeklődést az iránt a sport iránt, amelyet választott, emellett aktívan bátorítsd is arra, hogy a neki tetsző sportága(ka)t próbálja is ki.

▶Ösztönözd arra, hogy szabadidejét töltse mindig a szabadban (ha az időjárás engedi).

▶Korlátozd a tévézésre szánt és a számítógép képernyője előtt töltött időt azért, hogy ne egész nap ezzel töltse az időt.

 

A kulcsszavak tehát:

 

˃ példamutatás,

˃ közös sportolás,

˃ bátorítás a sportolás erőltetése helyett.

 

Bármelyik sportot is választja a gyermekünk, mindig legyen az elsődleges szempont a biztonság. Ajánlott gyermekorvosi vagy sportorvosi vizsgálat elvégzése, hogy meggyőződhessünk a gyermekünk fizikai egészségéről és az adott sportágra való alkalmasságáról.

 

ÖSSZEFOGLALÁS - Mit sportoljon a gyerek?

 

Amikor gyermekünk sportot választ, az elsődleges cél mindig az, hogy élvezze azt a sportot, amelyet választott. A 12 évesnél idősebb gyermek részére olyan sportágat kell választani, amely biztonságos és támogató környezetben fejleszti őt, de egyúttal kikapcsolódást is nyújt számára. Ne felejtsük, hogy a sport nem csak a versengésről szól, hanem neveli és az életre is tanítja gyermekünket. A sport és a szórakozás közötti helyes egyensúly megtalálása kulcsfontosságú, mely hozzájárul a gyermek egészséges fejlődéséhez és boldogságához.

A sport segít elkerülni, hogy a gyermek rossz társaságba keveredjen és hogy különböző egészségre káros függősségek alakuljanak ki nála.

Bátorítsd a gyermekedet, hogy több sportágat is kipróbáljon. Minél több sportágat fedez fel, annál nagyobb lesz az esélye, hogy talál majd magának egyet vagy akár többet is, amely mellett kitart és megszereti.

 

----------------------------------------------------------------------------

Még több sportról szóló cikk az Értékmarketen:

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Sport

Keresés