Ezen a weboldalon sütiket (cookie) használunk annak érdekében, hogy javíthassuk a felhasználói élményt és jobb szolgáltatást nyújthassunk.
Menü

Mit sportoljon a gyerek? - Hogyan válasszunk sportot neki?

Olvasási idő: 7 perc
Mit sportoljon a gyerek? - Hogyan válasszunk sportot neki?
Minden szülő számára meghatározó döntés, hogy milyen sportágat válasszon a gyermekének. Egyes gyermekek inkább a csapatsportok iránt érdeklődnek, míg mások az egyéni sportokat részesítik előnyben. Vannak olyan gyerekek, akik a kevésbé fárasztó, könnyebb testmozgásokat kedvelik, mások fizikailag megterhelőbb mozgásformát választanak. Vajon hogyan segíthet egy szülő a gyermekének olyan sportágat választani, amely a legjobban megfelel a gyermek igényeinek és érdeklődési körének? Tovább olvasom….

 

2022.09.14 (frissítve: 2024.01.25)

Írta: Kiss Anita

A sportnak hihetetlenül sok jól ismert előnye van a gyermekek számára. A legfontosabb, hogy a gyermek aktív legyen és már kisiskolás korában kezdjen el sportolni.

Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a testmozgás létfontosságú gyermekeink egészsége és fejlődése szempontjából, de vajon hogyan tudjuk megállapítani azt, hogy melyik sport lesz a legmegfelelőbb a gyermekünknek?

Egyéni sportok vagy csapatsport?

Amennyiben a gyermek kicsit introvertáltabb, akkor ne kezdje csapatsporttal. Egy-egy meccsen nagyon sok a zaj és a kiabálás. Ez az érzékszervi túlterhelés pedig néhány gyermeknek nagyon ijesztő lehet.

Az egyéni sportok, például a tenisz, a torna vagy az atlétika esetében nem kerülnek olyan sok emberrel kapcsolatba és itt kifejezetten az egyéni a képességfejlesztésen van a hangsúly.

Nem szeret mozogni?

Ha gyermeked nem talál magának megfelelő sportot, akkor fontos, hogy ne erőltesd. Azok a gyerekek, akiknek széleskörű az érdeklődése, nagyobb valószínűséggel szeretnének új dolgokat kipróbálni, de amennyiben a gyermeked szorongó vagy félénk, segíts neki. Könnyítsd meg neki a kapcsolódást a sporttal! Először csak a szórólapot vidd haza, ami felkeltette az érdeklődéseteket, aztán sétáljatok el a sportedzés mellett, beszélj az edzővel, esetleg vidd el egy próbaórára.

Hogyan segítheted a gyermekedet a megfelelő testmozgás kiválasztásában?

  • Légy türelmes!
  • Adj időt a gyermekednek arra, hogy a neki testhezálló mozgásformát választhassa ki!
  • Fedezzétek fel a számára megfelelő testmozgást!
  • Szánj időt a gyermekeddel való gyakorlásra, azaz sajátítsátok el a készségeket együtt!

Készen áll a gyermekem a sportolásra? Mikortól sportoljon a gyerek? 

6-7 éves kora körül a legtöbb gyermek rendelkezik azokkal a fizikai és mentális képességekkel, amelyek szükségesek ahhoz, hogy bekapcsolódjon egy szervezett sporttevékenységbe. Mikor még kicsi, kezdjetek egyszerűbb tevékenységekkel: fogócskázzatok, focizzatok. Ahogy egyre jobb lesz a szem-kéz koordinációja, akkor már gondolhatsz a csapatsportokra is.  

Milyen készségek fejlődnek azzal, ha egy gyermek rendszeresen mozog?

Fegyelem: Átélheti azt az élményt, hogy milyen megdolgozni valamilyen sikerért és ez kihat az élete más területeire is. Azt mondják, hogy azok a gyerekek, akik sportolnak, nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek az iskolában.

Önbecsülés: Amikor egy gyermek sportol, dicséretet és bátorítást kap a szüleitől, az edzőjétől és a többi gyermektől. Azt is megtanítja neki, hogyan veszítsen méltósággal. Sok szülő aggódik amiatt, hogy gyermeke önbizalma csorbát szenved majd, ha veszít, pedig valójában a vereséget minden gyereknek meg kell tapasztalnia, mivel ez tanítja meg nekik az alázatot és lehetővé teszi számukra azt is, hogy jobban értékeljék, ha nyernek.

Szociális készségek: Általában egy gyermek az osztálytársaival és a családtagjaival szocializálódik. A sporttevékenység során új, különböző korú és hátterű emberekkel ismerkedhet meg és ez javítja a szociális készségeit és csökkenti a félénkségét.

Fontos szempont továbbá, hogy a gyermekek finommotoros (az írást és az ollóval való vágást segítő) és egyéb motoros készségei (pl. labdafogás) legjobban a testmozgás révén fejleszthetők.

Néhány tipp, hogyan segíts a gyermekednek a megfelelő mozgásforma kiválasztásában:

1. Teremts alkalmat arra, hogy megismerje a különböző sportágakat!

A gyermekek leggyakrabban aszerint választanak a mozgásformák közül, hogy melyik az a sportág, amely felkeltette az érdeklődésüket. Ezért jó, ha több sportélményben van részük. Vidd el sporteseményekre, nézzetek együtt sportműsorokat a televízióban, mozogjatok együtt vagy egyszerűen csak beszélgess vele arról, hogy mit szeret és mit nem szeret az egyes sportágakban.

Érdeklődj, hogy van-e az iskolában szakkörbörze! Menjetek el közösen, figyeld meg, hogy gyermeked lelkesedik-e valami iránt, tetszik-e neki valamelyik sportszakkör.

 

TUDTAD? 2024. május 24 és 25- én lesz legközelebb Nagy Sportágválasztó. Itt rengeteg sportág közül lehet választani és szakemberek is segítenek a szülőknek a döntésben.

 

Sportágválasztó

 

2. Figyeld meg a reakcióit, vedd észre, ha valamelyik sportág felkeltette az érdeklődését!

Figyelj a gyermekedre, próbáld eldönteni vajon melyik sportág lenne a legmegfelelőbb neki. Lehet mesél neked a kedvenc játékosáról vagy egyéb sporttal kapcsolatos élményéről. Lehet vannak olyan barátai, akik valamilyen sportot űznek és ő is érdeklődik ezek iránt. Csak figyelj és hallgasd meg! Fontos támpontot kaphatsz arról, hogy melyik sportág érdekli őt a legjobban.

3. Derítsd ki, vajon melyiket kedveli: a csapat vagy az egyéni sportokat?

Egyes gyerekek inkább csapatsportot szeretnének játszani, mint a futball, a kézilabda, a kosárlabda, amelyekben egy csapat játékosai lehetnek. Mások inkább egy olyan jellegű csapatnak szeretnének inkább a tagjai lenni, ahol a saját képességeik számítanak a legtöbbet. Ilyen sportok például az úszás, a tenisz vagy a golf. Lehet, hogy az egyéni sportokat élvezik, mint a kerékpározás vagy a torna.

Miközben megfigyeled gyermeked, próbáld kideríteni, hogy mik a preferenciái. Ezek segíteni fognak abban, hogy megtaláld azt a sportot, amely a gyermekednek a legjobban megfelel.

4. Válassz olyan testmozgást, amely passzol a gyermek testalkatához, fizikai jellemzőihez!

Egy alacsony és zömök gyermeknek talán jobban megfelel a futball, mint a kosárlabda. A magas és vaskos gyermeknek a kosárlabda vagy az atlétika jobb választás lehet. Bár mindig vannak az átlagosnál alacsonyabb kosárlabdázók és az átlagosnál kisebb focisták, a fiatalkorban elért sikerek esélyei azért nagyban függenek attól is, hogy milyen testalkatú a gyerek.

Ha nem a legjobb a szem-kéz koordinációja, akkor a tenisz helyett talán a táncot vagy a harcművészetet érdemes kipróbálnia. Ha nem rajong a versengésért vagy a pontszámokért, az olyan egyéni erőfeszítések, mint a futás, az úszás vagy a tenisz talán jobban megfelelnek neki, mint a futball vagy a kézilabda.

Ne csak a saját ötleteidre hagyatkozz! Kérdezd meg gyermekedet, hogy mit szeret, és hogy szerinte hogyan teljesít egy-egy tevékenységben. A gyerekek végül is azokhoz a mozgásformákhoz fognak vonzódni, amelyekben úgy ítélik meg saját magukat, hogy abban ők "jól teljesítenek.”

5. Bátorítsd, hogy próbáljon ki több sportágat!

Miután leszűkült a kör néhány olyan sportágra, amelyet úgy tűnik, élvez a gyermeked, próbálja ki őket!  Bár nem tanácsos egy szezonban egynél több sportágat űzni, egyáltalán nem baj, ha például tavasszal és ősszel focizik, télen pedig röplabdázik. Ahogy kezd majd jobban azonosulni egy sportággal, akkor szükség esetén a többi sportágat le lehet majd lassan építeni.

6. Tölts vele több időt, hogy elsajátítsa a készségeket!

Az egyik legjobb dolog, amit egy szülő tehet a gyermekével, ha minőségi időt tölt vele. Így a gyerek mindenféle kényszer vagy nyomás nélkül, otthoni, nyugodt környezetben sajátíthatja el az alapokat. Sok szülő fogócskázik a gyermekeivel, van, aki kúpokat állít fel és a cselezéseket gyakorolja vele.  Mások a hátsó udvaron fociznak vagy kosaraznak együtt.

7. Beszélj a sportorvossal és a testnevelő tanárral!

Mielőtt a gyermek aktívan részt venne egy megerőltetőbb mozgástevékenységben, győződj meg róla, hogy részt vett-e előtte orvosi vizsgálaton. Beszéld meg a sportolási tervet az orvossal, és beszélj a sport fizikai igénybevételéről is. Túl sokszor fordul elő, hogy a gyerekek azért sérülnek meg sportolás közben, mert fizikailag még nem állnak készen rá vagy olyanok a fizikai adottságaik, esetleg rejtett betegségeik vannak, amiről korábban nem tudtak.

8. Tanítsd meg gyermekedet a kitartásra!

Egy sporttevékenységen való intenzív részvétel felelősséget és önfegyelmet igényel mind a gyermektől, mind a szülőtől. A rendszeres gyakorlás, a felszerelés számon tartása, az edzésekre és a mérkőzésekre való pontos érkezés, valamint az aktív részvétel, mind-mind idő, és esetleg azt is eredményezheti, hogy egyéb tevékenységeket fel kell majd áldozni.

Mit sportoljon a gyerek? - Mozgásformák gyerekeknek:

A FOCI nagyszerű kezdő mozgásforma szinte minden gyermeknek. A fiatalabb korosztály számára a játékszabályok meglehetősen egyszerűek, és nincs szükség fejlett szem-kéz koordinációra, mivel a játékosok a kezüket nem használják. Ha a gyermek szeret futni és állandó mozgásra van szüksége, akkor a foci jó választás. A focit egyedül vagy másokkal együtt is lehet otthon gyakorolni. A játék olyan készségek fejlesztését is elősegítheti, mint a csapatmunka, a koncentráció és a vezetői képességek. Ennek a mozgásformának az a hátránya, hogy néha komoly sérüléseket lehet szenvedni, ezért a szülőknek erre fokozott figyelmet kell fordítaniuk.

A futball jótékony hatásairól ebben a cikkben olvashatsz.

A TORNA nagyszerű testmozgás a kisebb gyermekek számára, különösen azoknak, akik hajlandóak új dolgokat is kipróbálni. Ha gyermeke nem szívesen tölti az időt a szabadban és nem szeret másokkal versenyezni, akkor a torna jó választás lehet. Azok a gyerekek, akik kedvelik a tornát, szeretnek kockázatot vállalni és szeretik a hasonló mozdulatokat újra és újra megismételni.

A TENISZ-ben az a nagyszerű, hogy lehet játszani egyéni vagy páros mérkőzésként. A játék emellett fejleszti a gyorsaságot, az ügyességet és a szem-kéz koordinációt.

A RÖPLABDA kiváló keveréke az aerobik és az erősítő tevékenységeknek a gyerekek számára. A játék emellett kiválóan fejleszti a csapatmunkát, a szem-kéz koordinációt, a gyorsaságot, a mozgékonyságot, az egyensúlyt és az állóképességet.

Kinek nem ajánlott a röplabdázás? Előző cikkünkből megtudhatod!

AZ ÚSZÁS vagy bármely más vízisport nagyszerű módja az egészség megőrzésének, valamint az állóképesség, az erő és a koordináció fejlesztésének anélkül, hogy az ízületeket terhelné. Jó tudni, hogy a vízi sportok nem feltétlenül alkalmasak légzési problémákkal küzdő gyermekek számára.

A TÁNC segíthet fejleszteni az erőt, a rugalmasságot, a koordinációt és az egyensúlyt, és mindeközben a gyermek jól is érzi magát. A tánctevékenység bármilyen életkorban jó választás, hiszen segíthet a gyerekeknek jó kondiban maradni.

A HARCMŰVÉSZETEK számtalan előnye ismert. A gyerek jó formában marad, miközben önvédelmi készségeket tanul, és javul a test és a lélek koordinációja. Emellett remek módja annak, hogy az edzés folyamán, új emberekkel ismerkedjen meg és barátokat szerezzen.

Mire figyeljünk oda a választásnál?

1. A súlyemeléssel járó tevékenységeket kerüljük kisgyerek korban.

2. Ne csak egyféle sportot űzzön a gyerek.

3. Túlsúlyos gyerek tehermentesített mozgást végezzen: úszás, kerékpározás (ne ugráljon, ne fusson).

 

Sportágválasztó gyereknek

Kép forrása: www.nlc.hu

 

Egyéb hasznos tippek

Amennyiben gyermeked kicsit nehezebben veszi rá magát a mozgásra vagy mindeddig szívesebben üldögélt a számítógép előtt, kezdd apró dolgokkal! Egy gördeszka, egy kerékpár vagy egy trambulin beszerzése jó módszer arra, hogy a mozgásszegényebb gyermeket a videojátékoktól vagy a televíziótól, netán a telefonjától elszakítva, aktívabb életmódra térítsd át.

Sok népszerű mozgásforma van, de nem kell feltétlenül focizni vagy kézilabdázni, elgondolkodhattok a harcművészeteken, a kerékpározáson, a röplabdán, a terepfutáson, az atlétikán, a golfon, a víváson, a teniszen vagy a társastáncon is. Ezek mind sporttevékenységek, és segítenek gyermekednek a fontosabb készségek elsajátításában.

Ahogyan ez az élet más területén is igaz, ne próbáld meg a saját érdeklődési körödet vagy a múltadat a gyermekedre vetíteni! Lehet, hogy te fiatal korodban sportversenyeket nyertél valamely sportágban, de nem biztos, hogy ez a testmozgás a gyermekednek is megfelel majd. A sportban való részvétel sokkal fontosabb, mint az, hogy milyen sportágat választ. Ha csak azért akarod ráerőltetni a gyermekedet egy sportágra, mert te kiemelkedő voltál benne, az általában visszafelé sül el.

 

ÖSSZEFOGLALÁS

A sport a legjobb tanítómester: önfegyelemre és személyes felelősségvállalásra tanít.

Nem hiszem, hogy minden gyereknek kötelezően sportolnia kellene, de az biztos, hogy nagyban támogatod azzal, ha sok lehetőséget biztosítasz neki a különböző mozgásformák kipróbálására.

A legfontosabb, hogy segíts a gyermekednek megtalálni azt a mozgásformát, amelyet szeret, és amely mellett kitart. Így nagyobb valószínűséggel választja majd az aktív testmozgást, akár felnőttkorában is.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Labdasportot választott a gyerek, de hiányzik egy jó labda hozzá?

Webshopunkban többféle labda közül választhattok. Winner sport, a győztesek választása! 

A Nagy Sportágválasztó részletes programjai a Sportágválasztó Facebook oldalán olvashatóak: https://www.facebook.com/sportagvalaszto/

Mozgásfejlesztő torna gyerekeknek: https://www.gyerunkanyukam.hu/product/view/kolyokmozgo-kisiskolas-torna

----------------------------------------------------------------------------

Még több sportról szóló cikk az Értékmarketen:

 

Ha tetszett, kérlek oszd meg! 

Tartalomhoz tartozó címkék: Sport

Keresés