Fenntartható divat: Hogyan Kapcsolódik a divat a Nőnaphoz?
Írta: Kiss Anita
A nőnapot az ENSZ 1977-ben ismerte el hivatalos ünnepnek. A nemzetközi nőnap hivatalos színeit pedig 1908-ban fogadta el a Női szociális és politikai egyesülés, a Women's Social and Political Union (WSPU), az Egyesült Királyságban.
A mozgalomhoz a lila, a fehér és a zöld színek kapcsolódnak. A lila az igazságosságot és a méltóságot jelképezi. A fehér a tisztaságot szimbolizálja, a zöld pedig a reményt.
A nőnap története és jelentősége
A Nemzetközi Nőnap eredete 1908. március 8-ra vezethető vissza, amikor 15 000 női ruhaipari munkás vonult végig New York utcáin. A nők, akik túlnyomórészt bevándorlók voltak, az elviselhetetlen munkakörülmények ellen tiltakoztak, beleértve a veszélyes munkakörnyezetet, a 60 órás munkahetet és az egyre jobban elterjedő gyermekmunkát. Sajnos, tiltakozásuk kevés reformot hozott.
Három évvel később, 1911-ben leégett egy ruhagyár Manhattan alsó részén, amely 146 nő halálát okozta. Linket rátenni: https://tinkmara.com/category/tortenelem/1911-es-triangle-shirtwaist-ruhagyartuz/A fiatal nők, főként zsidó és olasz bevándorlók, varrónőként dolgoztak heti legfeljebb 3 dollárért az üzemben. Nem tudtak kimenekülni az égő épületből, mert a lépcsőházak és a kijáratok ajtajai zárva voltak. Ez akkoriban általános gyakorlat volt, így vették elejét annak, hogy a dolgozók engedély nélkül munkaszünetet tartsanak, elhagyják az épületet vagy ellopjanak valamit Ezt a szörnyű tűzesetet máig az amerikai történelem egyik legsúlyosabb munkahelyi tragédiájaként emlegetik. Ez a végzetes tragédia katalizátorként hatott az amerikai ruhaiparban bekövetkezett változásokra, de sajnos, továbbra is sok nő dolgozott hasonló körülmények között szerte a világban.
Forrás:https://www.insidernj.com
2013. április 24-én a világ döbbenten fogadta a sokkoló hírt, hogy Bangladesben összeomlott a Rana Plaza ruhagyár, amely 1134 ember halálát okozta. A dolgozók könyörögtek a vezetőknek, hogy ne kelljen nekik újra az omladozó nyolcemeletes épületbe bemenniük, de a vezetők nem hallgattak rájuk. Azon a napon, a munka megkezdését követően, reggel 9 óra körül, több, mint 2000 – többségében napi egy dollárnál is kevesebb bérért dolgozó – ember tartózkodott az épületben, amikor az épület omladozni kezdett és kevesebb, mint 90 másodperc alatt összedőlt. A szakszervezetek "ipari tömeggyilkosságnak" nevezték a tragédiát.
A végzetes baleset óta történt néhány pozitív változás a ruhaipari dolgozók biztonságának javítása érdekében. Azonban még mindig hosszú út áll előttünk annak a több millió nőnek és sok esetben sajnos kiskorú lánynak a védelmében, akik világszerte a ruháinkat készítik.
Hayat Rachi ezt írja: "Nem használhatjuk ki a nőket az egyik országban azért, hogy egy másik országban megerősítsük őket".
Sajnálatos módon, a ruháinkat készítő emberek túlnyomó többsége még ma is alacsony bérért, rossz munkakörülmények között dolgozik, kizsákmányolják őket, és nem kapnak tisztességes bért a munkájukért.
Ugye mostmár neked is világos, hogy a divatipar ezer szállal kötődik a nőnaphoz!
Csak végy ki egy ruhadarabot a szekrényedből és szinte biztos lehetsz benne, hogy azt egy nő készítette, hiszen a ruhaiparban dolgozók 80%-a nő.
▶ A divatiparnak, mint a világ egyik legnagyobb munkaadójának fontos szerepe van abban, hogy a nők egyenlő esélyekhez és tisztességes bánásmódhoz juthassanak a munkahelyen.
▶ A divatipar történelmileg fenntartotta a nőkre vonatkozó káros sztereotípiákat és irreális szépségnormákat. A nőnap lehetőséget nyújt arra, hogy megkérdőjelezzük ezeket a normákat és előmozdítsuk a testpozítivitást a divatszakmában.
▶ A divatipar nagyban hozzájárul a környezetszennyezéshez és az erőforrások kimerüléséhez. A nőnap emlékeztetőül szolgálhat a fenntarthatóság fontosságára, és arra ösztönözheti a divatipart, hogy környezetbarátabb gyakorlatot folytasson.
Támogassuk a fenntartható divatot, legyünk tudatosabbak!
A fenntartható divat koncepciója több tényezőre épül:
Anyaghasználat: a fenntartható divat azon alapul, hogy a divatipari termékekhez olyan anyagokat használjanak, amelyek környezetbarátak és fenntarthatóak. Ilyen anyagok lehetnek például a bio-alapanyagok, mint a szerves pamut, a len, a kender, a gyapjú és a bambusz, vagy az újrahasznosított anyagok, mint például a PET-palackokból készült poliészter.
Gyártás: a fenntartható divat felméri a környezetvédelmi kockázatokat és igyekszik csökkenteni a szennyezést, valamint az energia- és vízfelhasználást. A gyártási folyamatokat fenntarthatóbbá kell tenni a kevesebb hulladéktermelés, az energiahatékonyság és a környezetbarát technológiák alkalmazásával.
Életciklus: a fenntartható divat az egész életciklusra összpontosít, amely magában foglalja a termékek tervezését, gyártását, használatát és végül az újrahasznosítást. A fenntartható divat a minőségi termékek előállítására helyezi a hangsúlyt, amelyek hosszú élettartamúak és könnyen újrahasznosíthatóak vagy újra használhatóak.
Társadalmi és etikai kérdések: a fenntartható divat fontosnak tartja a társadalmi és etikai kérdéseket, mint például a munkakörülményeket, a béreket és az emberi jogokat. A fenntartható divat azon dolgozik, hogy javítsa a munkavégzés körülményeit, biztosítsa a tisztességes béreket, a fair trade gyakorlatokat, valamint támogassa a helyi gazdaságokat.
Fenntartható módon működni nem könnyű feladat. Azonban egyre több divatmárka, tervező és vásárló ismeri fel a hagyományos divatipar problémáit (környezetszennyezés, gyermekmunka, pazarlás) és igyekszik csökkenteni a negatív hatásokat.
A fenntartható divat egyik kulcsfontosságú eleme a minőség. A jó minőségű ruhákat nem kell olyan gyakran cserélni, hosszabb élettartammal rendelkeznek, ami csökkenti a felesleges termelést és a hulladékot. Emellett a fenntartható divat előnyben részesíti az újrahasznosított anyagokat és a természetes alapanyagokat, mint például a bio-pamutot vagy a bambuszt.
A fenntartható divat kifejezés még viszonylag új, de az alapelvei már több évtizede jelen vannak a divatiparban.
Az alábbiakban felsorolok néhány fontosabb eseményt és évszámot a fenntartható divat történetéből:
1960-as évek: az amerikai "hippi" mozgalom megjelenése hozzájárul a természetes anyagok és az újrahasznosítás elterjedéséhez a divatban.
1970-es évek: a környezettudatosság és az ökológiai fenntarthatóság témái erősebben jelennek meg a társadalomban és a divatban is.
1980-as évek: a fair trade mozgalom kezdete, amely az átlátható és tisztességes kereskedelemre összpontosít és támogatja a fejlődő országokban élő termelőket és munkavállalókat.
1990-es évek: a fenntartható divat fogalmának elterjedése, és a fenntartható divatra való tudatosabb fókuszálás a divatiparban.
2000-es évek: az etikus és fenntartható divat iránti igény növekedése a fogyasztók körében, valamint az ezzel kapcsolatos információk elérhetőségének és terjesztésének javulása az interneten keresztül.
2010-es évek: az újrahasznosítás és a fenntartható anyagok iránti igény növekedése, valamint a nagy divatmárkák és cégek egyre inkább elkötelezik magukat a fenntarthatóság és az etikusság iránt.
2020-as évek: a fenntartható divat további előretörése és terjedése, valamint a digitális technológiák és innovációk felhasználása a fenntartható divat területén.
A fenntartható divat számos kihívással is szembesül, íme néhány ezek közül:
Alapanyagok és ellátási láncok nyomon követése: az anyagok előállítása, a gyártási folyamat és az ellátási lánc minden egyes szakasza jelentős környezeti hatással jár. A fenntartható divat célja, hogy csökkentse ezeket a hatásokat, de ennek ellenőrzése a szövevényes beszállítói hálózat miatt gyakran komoly nehézségekkel jár.
Fenntartható anyagok kutatása és fejlesztése: a fenntartható divatnak olyan anyagokat kell használnia, amelyeket környezetbarát módon állítanak elő. Az ilyen anyagok kutatása és fejlesztése hosszú időt vehet igénybe és magasabb költségekkel járhat.
Eladási árak: a fenntartható termék előállítása gyakran magasabb költségeket jelent a gyártóknak, ami jelentősen megdrágíthatja a termékek végfelhasználói árát is. Az árak alacsonyan tartása nagy kihívás úgy, hogy közben az előállítás is fenntartható maradjon.
Fogyasztói tudatosság: az embereknek meg kell érteniük a fenntartható divat jelentőségét, és hogy ez milyen hatással van a környezetre és a társadalomra. A fogyasztói tudatosság hiánya megnehezíti a fenntartható divat előmozdítását és elfogadását.
Ezen a napon ünnepeljük hát azokat a márkákat, amelyek az etikus gyakorlatok védelmezői és az embereket a profit elé helyezik.
Miért válasz fenntartható módon készült terméket, ruhát vagy kiegészítőt?
▶ A fenntartható módon előállított ruhadarabok és termékek környezetbarát anyagokból készülnek, amelyek kisebb mértékben terhelik a környezetet.
▶ A fenntartható módon készül termékek és ruhadarabok sokkal tartósabbak, strapabíróbbak és jobb minőségűek, ami hosszú távon gazdaságosabb megoldás lehet, hiszen nem kell olyan gyakran cserélni őket.
▶ A fenntartható termékek előállításában résztvevő cégek gyakran jobb munkakörülményeket és béreket biztosítanak a munkavállalóknak, valamint az állatok jólétére is odafigyelnek.
▶ A fenntartható divat előállítása során használt anyagok, textilek kevésbé toxikusak.
▶ A fenntartható divat tervezői és gyártói gyakran innovatív módon gondolkodnak, ami új és izgalmas designokhoz vezethet. Ekképpen, a fenntartható módon készült ruhadarab választása lehet egyfajta stíluskifejezés is.
A "Who Made My Clothes?" (Ki készítette a ruháimat?) mozgalom 2013-ban indult az angliai Brighton-ban és a Fashion Revolution nevű nonprofit szervezet kezdeményezte. A mozgalom azóta világszerte elterjedt, és a divatipar átláthatóságát és felelősségvállalását hivatott előmozdítani.
A mozgalom fő célja, hogy felhívja a figyelmet a divatipar munkaerő-piaci problémáira és a termelési folyamatok átláthatatlanságára, amelyek gyakran káros hatással vannak a munkások életkörülményeire és az ökoszisztémára is. A mozgalom arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy tudatosabban válasszanak, kérdezzenek rá az általuk vásárolt ruhák eredetére, és követeljék a divatmárkáktól az átláthatóságot és a fenntarthatóbb gyártási folyamatokat.
A "Who Made My Clothes?" mozgalommal szemben azonban felmerülnek ellenérvek is. Egyesek szerint a mozgalom túlzottan egyszerűsíti a divatipar problémáit, és nem tudja megoldani a problémák gyökerét. Mások úgy vélik, hogy a fogyasztói tudatosság növelése csak részleges megoldást nyújt, és hogy a divatiparnak átfogóbb változásokra van szüksége (például jobb munkakörülmények biztosítása, fenntarthatóbb anyagok felhasználása, hulladékcsökkentés stb.). Mindezek ellenére vitathatatlan, hogy a mozgalom fontos szerepet játszik abban, hogy felhívja a figyelmet a divatipar bizonyos problémáira és elősegítse a változást.
Hogyan lehetsz tudatos fogyasztó?
▶ Támogasd az etikus, fenntartható divatcégeket és az olyan márkákat, amelyek elismerik az ellátási láncukban dolgozók értékét!
▶ Támogasd az etikus munkaügyi gyakorlatot folytató kis, helyi divatipari vállalkozásokat! A kisebb, helyi márkák gyakran jobban kapcsolódnak a társadalmi környezetükhöz, és átláthatóbbak a munkaügyi gyakorlatok tekintetében.
▶ Légy divataktivista! Mindannyiunknak megvan a hatalmunk, hogy hangunkat, platformjainkat és befolyási körünket felhasználva felelősségre vonjuk a divatmárkákat. A divataktivizmus lehetővé teszi, hogy egy nagyobb kollektív mozgalom részévé válj a változás érdekében. Egy petíció aláírása, egy márkának küldött e-mail, a közösségi médiában a #WhoMadeMyClothes (Ki készítette a ruháimat) feliratú bejegyzés, vagy egy érdekvédelmi csoportban való részvétel néhány egyszerű módja annak, hogy divataktivistává válj.
▶ Támogasd és kövesd a változásokat elérő szervezetek és emberek munkáját! Van néhány remek szervezet, amelyek egy igazságosabb iparágért dolgoznak. Munkájuk támogatása és felerősítése nagyszerű módja annak, hogy a valódi változásért szálljunk síkra. Néhány példa: Fashion Revolution, Remake, Awaj Foundation, Clean Clothes Campaign, Labour Behind the Label, Fair Wear Foundation.
Nőnapi ajándék ötletek a fenntartható divat jegyében
ÖSSZEFOGLALÁS
Minden évben március 8-án ünnepli a világ a nemzetközi nőnapot.
Ez a nap egy jó alkalom arra, hogy felhívjuk a figyelmet a nőkre és az őket érintő problémákra, valamint megköszönjük az áldozatos munkájukat és odaadásukat.
Az ünneplés során azonban gondoljunk a környezetünkre és a fenntarthatóságra is!
A divatipar:
▶ kulcsszerepet játszik az egyenlő esélyek és a tisztességes bánásmód biztosítása érdekében,
▶ hosszú ideje ápolja a káros női sztereotípiákat és irreális szépségnormákat, ezért a nőnap lehetőséget teremt a testpozitivitás előmozdítására a divatszakmában,
▶ felelős azért, hogy csökkentse a környezetszennyezést és kímélje a természeti erőforrásokat. A nőnap lehetőséget nyújt arra, hogy felhívja a figyelmet a fenntarthatóság fontosságára, és arra ösztönözze a divatipart, hogy a ruhatermékek előállítása során környezetbarátabb módon járjon el.
Mi, vásárlók is sokat tehetünk a változások előmozdítása érdekében, hiszen mi döntjük el, hogy hol vásárolunk, mit vásárolunk, és mi vagyunk azok, akik a fenntarthatóbb divatvilág kialakításában is szerepet játszunk.
Jelenlegi ruhavásárlási szokásaink fenntarthatatlan ütemben merítik ki az erőforrásokat, növelik a karbonlábnyomunkat, és riasztó mértékben hozzájárulnak a vízszennyezéshez és az erdőirtáshoz.
A fenntartható divat ezzel szemben olyan lehetőségeket kínál, amelyekkel a vásárlók tudatosabban és felelősebben vásárolhatnak, és így hozzájárulhatnak a fenntarthatóbb jövő megteremtéséhez.
Hogyan kell nőnapot köszönteni? https://hogyankell.hu/N%C5%91napot_k%C3%B6sz%C3%B6nteni
Nőnapi versek, szép nőnapi köszöntők: https://sulihalo.hu/pedagogus/alkalmi-versek/3063-nonapi-versek-
Még több divatról szóló cikk az Értékmarketen:
- Milyen táskát vegyek? - 5 megunhatatlan fazon
- Strandtáska - Hogyan válaszd ki a megfelelőt?
- Testalkat és táska - Hogyan válassz táskát, amely illik az alkatodhoz?
- Meghan Markle - A fenntartható és etikus divat nagykövete
- Állatminta - Hogyan viseld stílusosan?
- Újra hódít a clutch, azaz a borítéktáska - Táska divat
- Pénztárca - Hogyan válaszd ki a megfelelőt?
- Blokecore - Sportos divat - A focimez meghódította a világot.
- Övtáska divat - Hogyan hordjuk az övtáskát?
- Táska divat 2024 ősz tél - A legújabb őszi táska trendek